torstai 7. tammikuuta 2016

Kohti katolilaisuutta

En edelleenkään tokikaan tiedä tuleeko minusta koskaan katolilaista, mutta sitä kohti menen yhä, vahvalla tahdolla.
On myös vaikea kirjoittaa mitään viime aikojen tapahtumista, sillä kaikki on ollut hyvin henkilökohtaista. Paljon on kuitenkin tapahtunut: olen jutellut kahden eri papin kanssa, käynyt menneisyyttäni lävitse ja jatkanut katolilaisuuden opiskelua.

Ensimmäisen liittoni mitätöintiin tuntuisi olevan hyvät perusteet, mutta helpoksi sitä ei ole tehty, eikä tietysti sen helppoa tarvitsekaan olla jos kirkkoa ajatellaan. Kirkon säännöt, niillä mennään. Sitä joko tahtoo koko paketin tai ei mitään. Mutta en puhu nyt pelkästään säännöistä, vaan omista arvistani. Niiden auki repiminen ei koskaan ole helppoa. Ja vielä vaikeammaksi asian tekee se, että olen aukaissut niitä arpia ihmisille, joiden elämään katolilaisuus on kuulunut aina. Minä suomalaisena luterilaisena olen elänyt täysin erilaisin säännöin jo pelkästään kirkonkin osalta ja usein on tullut sellainen olo, ettei ole helppoa katolilaisen papin ymmärtää luterilaisen kirkon sääntöjä, eikä sitä että ihmiset tekevät ratkaisujaan niiden sääntöjen mukaan.

Ymmärrän, ettei ole helppoa katolisen ihmisen ajatella asioita minun- luterilaisen- kannalta, sillä onhan katolisten sääntöjen käsittäminen useimmille luterilaisille melkeinpä mahdoton tehtävä. Olen itsekin tässä vuosien varrella näitä asioita pohtinut paljon ja joskus asioiden käsittäminen on ollut vaikeata, niiden hyväksyminen jopa vieläkin vaikeampaa. Olen itsekin kipuillut katolisen kirkon avioliitto-kysymyksen äärellä, miettinyt Marian ja pyhimysten merkitystä ja ylipäätään katolisen kirkon tilaa (varsinkin menneisyyttä, kuten niin moni luterilainen tekee).
Mutta kun palaset alkavat loksahdella paikoilleen, ei hyväksyminen tai ymmärtäminen ole vaikeaa ollenkaan, vaan moni ennen niin vaikea asia tuntuukin luonnolliselta ja oikealta. Katson kuitenkin edukseni sen, että olen luterilaisena katsonut katolilaisuutta niinkin monesta kulmasta. Ja kuten katson nyt myös luterilaisuutta katolilaisuutta opiskeltuani.

Kerään voimia tulevaa varten. Tiedän ettei tie tästä helpommaksi muutu lähiaikoina, joudun vielä kyseenalaistamaan matkani- tiedän sen. Kun kipu ylittää tietyn kynnyksen, sitä haluaisi vain paeta arpeuttamaan haavansa uudelleen.
Pappi joka asiaani täällä Tukholmassa hoitaa, on saksalainen... ja jos en olisi jo Saksassa asunut, olisin varmasti ollut monta kertaa loukkaantunut tai vihainen hänelle. Itseasiassa näin on käynytkin kerran. Mutta hän on vain saksalaisen jyrkkä ja tarkka, ehkä jossain kohti ollut hieman tahditonkin. Toivon että tämä matka olisi hänellekin opiksi ja hyödyksi.
Älkääkä käsittäkö väärin, pidän tästä papista kyllä ja on hän minulle ollut lempeäkin, mutta nyt olemme sellaisten asioitten äärellä jossa ehkä naimattomalla katolisella papilla ei ole samalaista kokemusta kuin minulla, luterilaisella kaksi kertaa vihityllä.
Lisäksi olen hänelle ensimmäinen "juuri tällainen tapaus", hänelläkin on opeteltavaa ja lisään varmasti osaltani hänen taakkaansa ajan ja työmäärän suhteen. Olemme molemmat uusien asioitten äärellä.

Asiat menevät kuitenkin kuten niiden kuuluukin mennä. Sydämeni on saavuttanut jo katolilaisuuden ja se on minulle hyvin tärkeä asia. Tiedän että loppu on kirkon ja Luojan käsissä ja opettajani jo minua ohjeistikin, etten saa kyseenalaistaa päätöstä, oli se sitten mikä tahansa. Näin itsekin ajattelen. Kielteinen päätös olisi raskas minulle, mutta ymmärtäisin sen lopulta henkilökohtaisella tasolla.

Mutta kysymys ei ole pelkästään minusta ja se tekee asiasta erittäin vaikean. Olen naimisissa katolisen kanssa ja näin ollen liittoamme ei koskaan tunnustettaisi. Mitätöintiprosessissa kun asiasta tekee vaikean sen, että ex-liitossani olimme molemmat luterilaisia- katolisen kirkon silmissä siis erittäin pätevä liitto. Jos eksäni olisi ollut ortodoksi tai katolinen ja olsimme menneet naimisiin luterilaisessa kirkossa, olisi liiton pätevyys katolisen kirkon silmissä erilainen.

En kuitenkaan halua mennä asiassa vielä mihinkään lopputuloksiin, vaan odottelen rauhassa jatkoa. Tosin kovin helppoa se "rauhassa"- sana ei minulle ole. Haluaisin pika-kelata tämän vaiheen kokonaan ohi jossa nyt olemme. Vaan minkäs teet. Odotat.

Joten minä odotan. Olenhan tätä odottanut yli kymmenen vuotta, joten mitäpä pieni lisä siihen enää. En voi hoputtaa pappia, en kirkkoa ja sen toimielimiä, enkä edes halua. Elän tällä hetkellä toivon saarella, siinä on toisaalta hyvä olla... toisaalta sen reunoja hipoo koko ajan keskeneräisten asioitten meri ja sen aallot voimistuvat jatkuvasti jos päätöstä ei tehdä tai sitä ei synny. Kuulun vielä niihin ihmisiin joille keskeneräiset asiat ovat vaikeita, mutta toisaalta: onpahan taas yksi opin paikka tässä. Tässäkin.

Siunausta

5 kommenttia:

  1. Vaikuttaa mutkikkaalta. Eikö miehesi ollut luterilainen ja vaihtoi katoliseksi. Miksi se ei sujuisi kohdallasi samalla tavalla. Onko tämä aikaisempi avioliitto kynnyskysymys. Miehelläsikö ei ole vastaavaa taustaa???
    ihmettelen vain

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin hetken julkaisenko tätä anonyymiä viestiä, jotkut nimittäin olen julkaissut mutta jos mitään nimeä ei ole alla, en periaatteessa julkaise.

      Miehelläni ei ole "vastaavaa taustaa" :)

      Poista
  2. Huomasinkin vähän liian myöhään nimen jääneen pois. Napsautin julkaise nappulaa niin mietteissäni. Pahoittelen huolimattomuutta. Ihmetyttää vain onko ero niin merkittävä tekijä, jos haluaa liittyä kirkkoon ja opiskelee ja käyttää aikaa. Eikö se ole osoitus uskosta. Toivon ettei se ole ylittämätön kynnys.
    terveisin ja hyvää jatkoa Riitta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riitta, kiva että kirjoitat täällä :) On aina mukava keskustella näistä aiheista, tai kaikista aiheista itseasiassa, vaihtaa mielipiteitä ja kuulla muiden kokemuksia. Olen siksi aika tarkka mitä julkaisen, ettö joskus olen saanut joissakin blogeissa kuraa päälleni. Kritiikkiä siis saa antaa ja olla eri mieltä, mutta toivoisin että edes jonkinlaiset kasvot kaikilla olisivat (edes nimimerkki). Toki en julkaise sellaisia viestejä, joissa vain halutaan pahaa toiselle- vaikka niissä olisi nimikin.

      Katolinen kirkko on erilainen kuin luterilaisemme. Se on yksi syy miksi haluan vaihtaa kirkkoa. Heillä on sääntönsä, joiden mukaan mennään ja siihen minä tyydyn. Asiani menee siis jossain vaiheessa eräänlaiseen oikeuteen, jossa katsotaan oliko ensimmäinen liittoni pätevä vai ei. Siihen kelpaavat vain tietyt syyt, esim. huono avioliitto ei ole sellainen syy. Katolinen kirkko ei hyväksy avioeroa missään kohti, kyse onkin siitä katsovatko he ensimmäisen liittoni päteväksi vai eivät.
      Hyvää jatkoa sinullekin ja toivottavasti kirjoitat jatkossakin :)

      Poista
    2. Piti kirjoittamani ettei katolinen kirkko tunnusta avioeroa... Tämän takia en vielä kirjoita kamalan yksityiskohtaisesti mistään kun käytän vääriä termejä :D

      Poista

Lupa kommentoida, kysyä, herätellä minua, vaihtaa ajatuksia tai olla samaa mieltä.